כותבים באיגרת המחוז
נווט למעלה
כניסה
שונה לאחרונה ב- 15/12/2011 13:45 על-ידי נעמי שרוני
מרכז פסג"ה אזורי נצרת עילית מקדם פתוח מקצועי בנושא אוריינות חזותית בסביבה עתירת טכנולוגיה (תוכנית התקשוב הלאומית)
 
מתוך איגרת המחוז- תשע"ב
 
צוות המרכז: איריס סער- מנהלת, נירית ברנר – מדריכה פדגוגית, נעמי שרוני- מדריכת תקשוב, ענבל גילדין- מעצבת מרחבי למידה, רינת הכהן- מדריכה של תחום הקדם יסודי
התרבות  הארגונית של צוות מרכז פסג"ה אזורי נצרת עילית מעודד את אנשי הצוות להתנהגות של ארגון לומד המקיים תהליך של מחקר פעולה בשדה החינוכי . תפיסה זו מאפשרת לצוות לעסוק בחיפוש מתמיד  אחר חדשנות חינוכית.
בשנה"ל תשע"א בחרנו להתמקד בתחום האוריינות החזותית אשר במהותה עוסקת בפענוח טקסטים חזותיים המשולבים בהוראה.
 העיסוק בתחום החל עם ההחלטה לעצב את מרחבי הלמידה של המרכז מחדש כך שיעוררו השראה חינוכית .העיצוב מחדש והייצוגים החזותיים יצרו סקרנות בקרב עובדי ההוראה,עוררו התפתחות של דיאלוג משמעותי בנושאים חינוכיים  והעלו לתודעה את חשיבות הנושא.
 מחקרים מעידים כי ייצוגים חזותיים מרובים(מפה, דיאגרמה, תמונה, סרט וכד') יכולים לספק יתרונות משמעותיים להבנת עולם ידע חדש בתהליכי למידה מורכבים. עוד נמצא שכאשר מתקיימת אינטראקציה עם הייצוג המתאים בתהליך ההוראה ביצועיו  של הלומד משתפרים וניתן אף לקצר את זמן ההבנה.
אנו מאמינים שמתפקידנו לתת לעובדי ההוראה את הכלים הפדגוגיים הנדרשים על מנת שישתמשו בשפה זו באופן מושכל. תפיסה זו נובעת מהעובדה שתלמידים כיום מדברים וחיים את  "החיים האמיתיים" שלהם בשפה מרובת ייצוגים (פייסבוק, צ'טים, משחקים וכד') ומנתבים אותה בעיקר להנאה. לדעתנו השימוש בשפה זו בהוראה יביא ללמידה עם משמעות , לרכישת ידע באופן עצמאי, להבנת דברים לעומקם  וייתן מענה לשונות בסגנונות הלמידה בכיתה.
יצאנו לדרך בברכתן של מפקחת הפיתוח  המקצועי של מחוז הצפון הגב' ענת כהן והמדריכה הארצית לאוריינות חזותית  הגב' לימור לייבוביץ. חשפנו את התחום בפני מנהלים, מדריכים מחוזיים ומפקחים, שזכה להתעניינות רבה.
בשנה"ל תשע"ב אנו משלבים מפגשים במסגרת שני קורסים:
*האוריינות החזותית לגננות –התכנית באה להשפיע על תכנון ומראה הסביבה החינוכית בגן הילדים מן ההיבט הארגוני  ועד לפרטים המרכיבים אותה.
*אוריינות חזותית בתוכנית התקשוב הלאומית-התכנית מכוונת ליצירת מודעות המורה להשפעה של ייצוגים חזותיים על הלמידה באמצעות כלי המחשב. במסגרת הקורס המורים יכירו את השפה החזותית ואת השפעתה על תהליכי למידה והוראה, ילמדו  לבחור חומרי הוראה חזותיים מותאמים לשיעורים בהתאם לדיסצפלינות. 
מבחר נושאים מתוך התכנית לדוגמה:
§         קריאה של טקסטים חזותיים בחומר ההוראה בתחומי התוכן השונים
§         הפקת מידע מייצוגים חזותיים שונים
§         הכרת האופן בו ייצוגים חזותיים בתוך התוכן הלימודי מקדדים מידע
§         כיצד הוראה הממוקדת בקריאה ובפרשנות של ייצוגים חזותיים מקדמת את היכולת של המורה להתייחס לשונות בין לומדים בכיתה המתוקשבת
§         בחירה מושכלת של הטקסטים החזותיים בהוראה- שלב הכנת השיעור
§         הערכת תוצרי תלמידים שאינם טקסט מילולי- כלים ותרגול.
 
לפרטים נוספים: גב' ענבל גילדין- מעצבת מרחבי למידה מנחה בתחום אוריינות חזותית בחינוך
מרכז פסג"ה אזורי נצרת עילית. טל' 04-6554280